Plugarul si Impuscatul Cocosului, doua traditii de Paste sarbatorite in Brasov

sursa foto: castelulbran.ro

sursa foto: castelulbran.ro

În perioada 24 aprilie – 22 mai Castelul Bran sărbătorește Învierea Domnului aducând la viață două obiceiuri vechi ale locului: „Plugarul” și „Împușcatul Cocoșului”. Pe lângă acestea, alte două ritualuri ale morții și respectiv renașterii și vor fi prezentate în cadrul unei expoziții de fotografie ce va cuprinde lucrări semnate de Marco Algasovschi și fotografii din arhiva Serviciului Cultură Tradițională a Centrului Cultural Reduta din Brașov.

În Parcul Regal din fața Castelului Bran urmează să fie reconstituit obiceiul numit „Plugarul” din Veneția de Sus, un sat din secolul XIV din Țara Făgărașului. Simbolizând un ritual al morții și renașterii, „Plugarul” îl are ca protagonist pe flăcăul care a ieșit primul la arat în acel an.

Ceremonialul cuprinde mai multe secvențe rituale: după alegerea plugarului urmează ca în prima zi de Paște fetele să împletească legături din grâu verde cu care a doua zi plugarul va fi „gătit”. Serbarea plugarului începe cu ascunderea acestuia în incinta gospodăriei sale, urmată de căutarea lui. După ce este găsit, urmează gătirea cu grâul verde; plugarul este apoi urcat pe o grapă de lemn și purtat spre râu de către ceilalți feciori. Aici este scufundat cu grapă cu tot de patru ori în cele patru zări. Plugarul îi stropește apoi pe sătenii adunați pe malurile râului, dar mai ales pe tinerii care s-au căsătorit în acel an, cu scopul ca gospodăriile și căsnicia lor să fie rodnice și îmbelșugate.

Cel de-al doilea obicei se numește „Împușcatul cocoșului” și este originar din Apața. Este vorba de un obicei tradițional, despre care se crede că se trage dintr-o legendă locală din secolul XIV. Aceasta spune că, în timpul unei invazii tătărești, populația s-a ascuns în cetate, iar invadatorii au pustiit localitatea. Doar că, la retragere, au auzit un cântat de cocoș din cetate, locuitorii refugiați fiind astfel descoperiți. În consecință, cetatea a fost asediată, iar supraviețuitorii au hotărât, drept pedeapsă, împușcarea cocoșului care i-a trădat.

Astăzi, participanții la acest obicei sunt copiii, scopul sărbătorii fiind inițierea tinerilor în tragerea la țintă cu arbaleta. Locul cocoșului viu este luat de unul desenat. În fiecare an în ziua de Paște, după ieșirea de la biserică, întreaga comunitate participă la acest obicei străvechi.

(Sursa)